عملکرد روغن موتور htc بدین صورت می باشد که مایع در ظرف تحت فشار قرار می گیرد و روی همزن مغناطیسی ثابت می شود. فشار به لوله در مقداری اعمال می شود که توسط شیر کنترل کنترل می شود و توسط مانومتر جیوه ای نظارت می شود.
لوله مویرگی در آستین کنترل شده با ترموستاتیک وارد می شود. این آستین و سیم پیچ که در ظرف قرار داده شده است، با آب با کنترل ترموستاتیک توسط سیستم کنترل تامین می شود.
سیال در دمایی که دماسنج نشان می دهد به داخل لوله مویین جریان می یابد و سپس از پیپت مدرج عبور می کند.. دکمه هوای تحت فشار را به پیپت درجه بندی آزاد می کند.
ظرف را می توان از طریق نازل تخلیه کرد. با اندازه گیری زمان صرف شده برای پر کردن پیپت مدرج، ویسکوزیته سیال را با توجه به دما محاسبه کردیم.
اندازه گیری خواص رئولوژیکی روغن ها یک کار چالش برانگیز است. توانایی اندازهگیری ویسکوزیته در محدودهای از نرخهای جریان، و در نتیجه نرخهای برش، قابلیتهای رئومتریک را از پیش فرض میکند.
ویسکومترهای مخروطی، صفحه ای و سیلندر کواکسیال توانایی بیشتری برای اندازه گیری در نرخ برش بالاتر دارند. در این کار از ویسکومتر لوله مویرگی استفاده شد.
روغن کهنه شده ابتدا در شرایط واقعی کار کرده و سپس ویسکوزیته آن با استفاده از این نوع ویسکومتر اندازه گیری شد. اولویت در اینجا به روغن مصنوعی SAE 10W40 داده شد که یکی از پرکاربردترین روان کننده ها در صنعت خودروسازی است و همچنین روغن مصنوعی پایه موتور مورد بررسی که توسط Zavos و همکاران گزارش شده است.
هنگامی که مجموعه ای از اندازه گیری ها برای سرعت جریان دریافت شد، مقادیر با فشارهای مربوطه ترسیم شدند. برای اطمینان از اینکه جریان قطعاً یک جریان پوازوی است، مقادیر تجربی باید از یک معادله خط مستقیم پیروی کنند.
عدم قطعیت های زیادی در رابطه با دستگاه های اندازه گیری ویسکوزیته، برخورد با فرآیندها، عبارات ریاضی، اندازه گیری ها و غیره وجود دارد. در این کار، ویسکومتر لوله مویرگی توصیف شده برای اندازه گیری ویسکوزیته استفاده شد.