با قوطی فلزی رب می توان خانه ساخت

نمونه برداری: مارک های مختلف رب گوجه فرنگی کنسرو شده با قوطی فلزی رب شماره دسته های مختلف و بسته بندی شده در تاریخ های مختلف در ماه های مه تا آگوست 2009 از فروشگاه های خرده فروشی در آگبور و واری، نیجریه خریداری شد.

انتخاب برندها با دقت انجام شد تا تنوع برندهای مصرف شده توسط طبقات مختلف درآمدی را با توجه به در دسترس بودن در زمان خرید منعکس کند. 26 برند انتخاب و از هر برند پنج قوطی برای بررسی خریداری شد.

تعیین تحلیلی: پنج گرم از هر نمونه در بشرهای 50 میلی‌لیتری قرار داده شد و 32 میلی‌لیتر مخلوط اسید نیتریک، اسید پرکلریک و پراکسید هیدروژن (6+1+1) به آن اضافه شد.

نمونه ها اجازه داده شد تا یک شب بماند و سپس به مدت 2 ساعت در دمای 135 درجه سانتیگراد حرارت داده شدند. آنها به آرامی تا خشک شدن تبخیر شدند (جلوگیری از پخت طولانی)، سرد و در 5 میلی لیتر اسید نیتریک 0.25 mol L-1 حل شد و از طریق کاغذ صافی Whatman شماره 42 فیلتر شدند.

فیلتر تا 25 میلی لیتر علامت با 0.25 mol L-1 رقیق شد. آنالیز نمونه‌ها برای مس، سرب، روی و آهن توسط اسپکتروفتومتری جذب اتمی شعله (GBC Scientific Technology SENS AA، ملبورن، استرالیا) مجهز به دستگاه‌های تصحیح پس‌زمینه D2 انجام شد.

کنترل کیفیت با استفاده از جاهای خالی رویه، سنبله و تکرار تضمین شد، از خالی معرف برای درست کردن تمام قرائت‌های ابزار استفاده شد.

تمام معرف های مورد استفاده (HNO3 و HClO4) از بالاترین خلوص موجود برخوردار بودند. میانگین بازیافت سنبله فلزات مورد مطالعه برای مس، روی، سرب و آهن به ترتیب 98.3، 96.4، 89.9 و 95.2 درصد بود.

تجزیه و تحلیل آماری: نتایج به صورت میانگین ± انحراف استاندارد (SD) بیان می شود و تجزیه و تحلیل واریانس یک طرفه با استفاده از سیستم تجزیه و تحلیل آماری (SPSS نسخه 12) انجام شد.

تفاوت در غلظت عناصر در یک نام تجاری مشخص با ANOVA مورد آزمایش قرار گرفت. از آزمون مقایسه چندگانه توکی برای مقایسه تفاوت در مقادیر میانگین عناصر از برندهای مختلف استفاده شد.