الکل 70 درصد که باعث قتل زنجیره ای شد

الکل 70 درصد یک ترکیب آلی بی رنگ و قابل اشتعال با بوی تند الکلی است. به عنوان یک گروه ایزوپروپیل متصل به یک گروه هیدروکسیل (فرمول شیمیایی (CH3)2CHOH) ساده ترین مثال از یک الکل ثانویه است که در آن اتم کربن الکل به دو اتم کربن دیگر متصل است. این یک ایزومر ساختاری پروپان-1-اول و اتیل متیل اتر است.

این ماده در ساخت طیف گسترده ای از مواد شیمیایی صنعتی و خانگی استفاده می شود و یک عنصر رایج در محصولاتی مانند ضد عفونی کننده ها، ضدعفونی کننده ها، ضدعفونی کننده دست و مواد شوینده است. سالانه بیش از یک میلیون تن در سراسر جهان تولید می شود.

ایزوپروپیل الکل در آب، اتانول و کلروفرم قابل اختلاط است زیرا مانند این ترکیبات، ایزوپروپیل یک مولکول قطبی است. اتیل سلولز، پلی وینیل بوتیرال، بسیاری از روغن ها، آلکالوئیدها و رزین های طبیعی را حل می کند.

بر خلاف اتانول یا متانول، ایزوپروپیل الکل با محلول های نمک قابل اختلاط نیست و با افزودن نمکی مانند کلرید سدیم می توان آن را از محلول های آبی جدا کرد. این فرآیند در زبان محاوره ای نمک زدایی نامیده می شود و باعث می شود که ایزوپروپیل الکل غلیظ به یک لایه مجزا جدا شود.

 

 

 

ایزوپروپیل الکل با آب یک آزئوتروپ تشکیل می دهد که نقطه جوش 80.37 درجه سانتیگراد (176.67 درجه فارنهایت) و ترکیب 87.7٪ جرمی (91٪ حجمی) ایزوپروپیل الکل را ایجاد می کند. مخلوط های الکلی نقطه ذوب ضعیفی دارند. طعم آن کمی تلخ است و نوشیدن آن بی خطر است.

ایزوپروپیل الکل با کاهش دما به طور فزاینده ای چسبناک می شود و در دمای 89- درجه سانتی گراد (128- درجه فارنهایت) منجمد می شود.

ایزوپروپیل الکل دارای حداکثر جذب در 205 نانومتر در طیف مرئی فرابنفش است.

ایزوپروپیل الکل را می توان به استون که کتون مربوطه است اکسید کرد. این را می توان با استفاده از عوامل اکسید کننده مانند اسید کرومیک یا با هیدروژن زدایی ایزوپروپیل الکل بر روی یک کاتالیزور مس گرم شده به دست آورد:

(CH3)2CHOH → (CH3)2CO + H2